ماهیت رشته نوازندگی موسیقی جهانی :

همان طور که می دانید رشته موسیقی در مقطع کارشناسی به رشته آهنگسازی ، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی و رشته موسیقی جهانی تقسیم می شود، که در مطالب قبلی درباره رشته آهنگسازی و رشته نوازندگی موسیقی ایرانی به طور کامل صحبت کرده ایم.

در خیلی از سال های قبل که رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در دانشگاه های ارائه می شد ، داوطلبان ملزم به داشتن مهارت کافی در نواختن حداقل یک ساز ایرانی مانند سنتور، تار و … بودند، که این موضوع برای بسیاری از داوطلبان که علاقه مند به این سازهای نبودند، عذاب آورد بود. این داوطلبان دوست داشتند در رشته ای تحصیل کنند که مرتبط با سازهای مورد علاقه شان مانند پیانو، گیتار و این چنین موارد بود.

به همین خاطر موسسه عالی آزاد نهاوند نیز تصمیم به ارائه این رشته در کنسرواتوار تهران گرفت . همان طور که موسیقی ایرانی شامل فرهنگ سنتی کشور ایران می شود، موسیقی جهانی نیز نشأت گرفته از فرهنگ کشورهای غربی است. این موسیقی غالبا دارای ریتمی قابل رقص و مورد پسند جوانان است.

هدف از ارائه رشته موسیقی جهانی ، پرورش نوازندگانی برای همکاری در ارکسترهای موسیقی ایرانی و کلاسیک با بهره گیری از دانش نظری و عملی موسیقی جهانی بود.

این فارغ التحصیلان تنها به عنوان نوازنده سازهای جهانی آموزش نمی بینند ، بلکه به این افراد به عنوان یک موسیقی دان نگاه می شود که در پژوهش ها می توانند بسیار صاحب نظر باشند. البته باید این را هم گفت که یک موسیقی دان خوب باید نوازنده خوبی هم باشد. در ادامه مطلب بیشتر در رابطه باید موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته و کاربرد آن صحبت می کنیم.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته نوازندگی موسیقی جهانی

داشتن علاقه شرط اصلی ورود به هر رشته ای است. داشتن سلامت شنوایی کامل از شرط های اساسی ورود به رشته های موسیقی است. از دیگر شرایط لازم برای ورود به این رشته استعداد و ذوق هنری در موسیقی ، علاقه زیاد به هنر موسیقی، خلاقیت، انگیزه و اراده زیاد، اعتماد به نفس و انظباط، توانایی تحمل ساعات کاری طولانی و تمرین مداوم، علاقه مند به کارهای تیمی است.

ماهیت رشته نوازندگی موسیقی جهانی

معرفی دروس رشته نوازندگی موسیقی جهانی در کنسرواتوار موسیقی تهران

برای آشنایی بیشتر شما با این رشته، تصمیم گرفتیم در این بخش به معرفی دروس آن بپردازیم.

دروس پایه موسیقی جهانی

سرایش ( 1و2و3و4 )، هماهنگی یا هارمونی ( 1و2 )، تربیت شنوایی ( 1و2 )، پیانوی عمومی ( 1و2و3 )، مبانی صدا شناسی ، مبانی صدا.

دروس اصلی موسیقی جهانی

تاریخ موسیقی جهان (1و2)، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی موسیقی جهانی (1و2)، شناسایی سازهای ایران، فرم موسیقی(1و2 )

دروس تخصصی موسیقی جهانی

آواز جمعی ( 1و2 )، همنوازی ( 1و2و3و4 )، ارکستر جهانی ( 1و2و3و4 )، ساز جهانی ( 1و2و3و4و5و6و7و8 )، اجرای صحنه ای ساز جهانی( 1و2 )، دشیفراژ( 1و2 ) ، اجرای صحنه آوازی جمعی، پروژه نهایی.

رشته نوازندگی موسیقی جهانی : بازارکار، آینده شغلی، درآمد ، دانشگاه های برتر :

تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا به موسیقی گوش می دهیم ؟ موسیقی باعث شادی ما می شود. این ساده ترین توضیح است، درست است؟ ما به موسیقی گوش می دهیم زیرا چیزی در درون ما بیدار می شود. موسیقی ایرانی یا موسیقی جهانی فرق ندارد، در کل موسیقی مزایایی مانند کاهش استرس، افزایش عملکرد، افزایش قدرت یادگیری، افزایش هوش کلامی، افزایش سلامت روان، تقویت و بالا بردن روحیه و خیلی موارد دیگر را دارد. در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته های هنر قصد داریم به معرفی یکی دیگر از رشته های موسیقی، رشته نوازندگی موسیقی جهانی بپردازیم.

اولین قدم در انتخاب رشته، داشتن شناخت کافی از آن است. به همین خاطر مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور(فسفر) مدت ها است که به معرفی رشته های دانشگاهی تمام گروه های آزمایشی (گروه ریاضی، گروه انسانی، گروه تجربی، گروه هنر، گروه زبان های خارجه) در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می پردازد، تا بتواند با آشنایی داوطلبان کنکور با آن رشته، آینده شغلی آن، بازارکار آن، درآمد آن و …، مسیر تصمیم گیری انتخاب رشته را بسیار آسان کند.

ماهیت رشته نوازندگی موسیقی جهانی

همان طور که می دانید رشته موسیقی در مقطع کارشناسی به رشته آهنگسازی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی و رشته موسیقی جهانی تقسیم می شود، که در مطالب قبلی درباره رشته آهنگسازی و رشته نوزاندگی موسیقی ایرانی به طور کامل صحبت کرده ایم.

در خیلی از سال های قبل که رشته نوزاندگی موسیقی ایرانی در دانشگاه های ارائه می شد، داوطلبان ملزم به داشتن مهارت کافی در نواختن حداقل یک ساز ایرانی مانند سنتور، تار و … بودند، که این موضوع برای بسیاری از داوطلبان که علاقه مند به این سازهای نبودند، عذاب آورد بود. این داوطلبان دوست داشتند در رشته ای تحصیل کنند که مرتبط با سازهای مورد علاقه شان مانند پیانو، گیتار و این چنین موارد بود.

بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی موسیقی جهانی در ایران :

آشنایی با بازارکار هر رشته ، یکی از موضوعات مهمی است که هر داوطلب قبل از انتخاب رشته باید به آن فکر کرده باشد. در حالت کلی بیشتر افراد جامعه اینطور فکر می کنند که بازار کار برای رشته ها هنری خوب نیست، اما شاید بازار کار این رشته ها مانند رشته های گروه ریاضی و تجربی نباشد، اما اینطور نیست که این فارغ التحصیلان در جامعه هیچ جایگاه شغلی نداشته باشند.

این دانشجویان در دوران تحصیل و بعد از فارغ التحصیلی در صورت داشتن مهارت کافی می توانند وارد بازار کار شوند و برای خود جایگاه اجتمائی داشته باشند.

البته این نکته را باید گفت که دانشجویان این رشته که در شهرستان زندگی می کنند، برای ورود به به بازار کار با کمی مشکل نسبت به استان و شهرهای بزرگ روبرو هستند، و گاها دیده شده است که این افراد برای ورود به بازار کار تصمیم به جا به جایی از محل زندگی خود به شهرهای بزرگ تر مانند تهران می کنند.

آینده شغلی برای کسانی که تیپ شخصیتی مناسب با این رشته مانند استعداد هنری، اجتمائی بودن، صبور بودن و پشتکار را داشته باشند، میتواند به مرور زمان به شهرت برسد و آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزند.

فرصت های شغلی رشته نوازندگی جهانی :

این افراد می توانند در زمینه هایی مانند برنامه ریز و اجرا کننده ی صحنه های موسیقی ( تئاتر و نمایش )، آهنگ سازی، مربی آموزشی سازهای جهانی (مانند پیانو، گیتارو …)، فعالیت در کارگاه ساز سازی، فعالیت در استودیو های ضبط موسیقی، برنامه ریز و اجرا کننده ی موسیقی فیلم، آفرینش سرود ها و آهنگ ها، اجرای ارکستر موسیقی به عنوان نوازنده یا سرپرست گروه مشغول به کار شوند.همچنین این افراد در صورت داشتن شرایط خوب می توانند آموزشگاه های آزاد هنری تاسیس کنند و آن را مدیریت کنند.

درآمد و حقوق رشته نوزاندگی موسیقی جهانی در ایران :

میزان درآمد این افراد بستگی به سمت شغلی که در آن مشغول است و محل زندگی دارد. به صورت میانگین میانگن درآمد ماهانه مشاغل این حوزه 5 میلیون تومان است. افرادی که خودشان موسس آموزشگاه باشند با توجه به تعداد شاگردها می توانند درآمد بیشتری هم داشته باشند.

بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی جهانی در دنیا :

بسیاری از موسیقیدانان قرن 21 به سمت فرصت های شغلی موسیقی در خارج از کشور روی آورده اند. شاید شما هم که در حال مطالعه این مطلب هستید علاقه مند به مهاجرت از طریق این رشته و کسب ثروت زیاد هستید. نوازنده کسی است که در نواختن یک یا چند آلات موسیقی با استعداد و مهارت دارد. یک نوازنده همچنین می تواند آهنگسازی ، رهبری ، خوانندگی ، اجرا ، تنظیم و تنظیم موسیقی را در انواع سبک های مختلف انجام دهد. موسیقی را می توان در استودیو ضبط کرد یا به صورت زنده اجرا کرد.

مهارت یک نوازنده می تواند شامل اجرا ، خوانندگی ، آهنگسازی ، رهبری و تنظیم در طیف وسیعی از ژانرها مانند آلترناتیو ، بلوز ، راک ، کلاسیک ، جاز ، R&B ، ایندی ، هیپ هاپ ، کانتری و بسیاری دیگر باشد . شغل یک نوازنده بسته به نوع ، شرایط و اهداف فرد متفاوت است. این افراد می توانند در استودیو کار کنند یا به صورت زنده اجرا داشته باشند.